Tatra 815-7 6x6 - CAS 30 9000/540/S3R
- Podrobnosti
- Aktualizováno: 25. 6. 2019 6:10
- Zveřejněno: 31. 5. 2016 3:49
Cisternová automobilová stříkačka CAS 30 - T 815-7 6x6 je určena pro přepravu požárního družstva 1+3 a hasebních prostředků pro požární zásah vodou nebo pěnou při použití nízkého nebo vysokého tlaku vody. Jejími hlavními výhodami jsou velká nádrž na vodu, teréní podvozek do těžkého terénu a nízká celková výška vozidla.
Toto vozidlo slouží našemu sboru od června 2014 a jedná se o první velkokapacitní cisternu ve službách JSDH Písnice. Podvozek vychází z klasické tatrovácké koncepce páteřové roury (typ podvozku T815–731R32 26.325.6×6.1/411). Jednotlivé nápravy jsou s výkyvnými polonápravami, stabilizátory, mezinápravovými a osovými diferenciály a všchny jsou odpruženy vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči. Pohon na zadní nápravy je stálý s připojitelným pohonem na přední nápravu. Všechny nápravy mají jednoduchou montáž. Světlá výška podvozku je 350 mm a lze ji upravit přímo z kabiny (- 120 mm a + 90 mm). Na předním nárazníku je na dvou pomocných závěsech (zatížitelnost v tahu 145 kN) lanový naviják o tahové síle 5900 kg.
Vozidlo je poháněno vzduchem chlazeným vznětovým osmiválcem (typ T3D-928.30) s mechanickým vstřikováním paliva a technologií SCR (Selective Catalytic Reduction) o výkonu 325 kW při 1800 ot/min, s maximálním krouticím momentem 2100 Nm dostupným od 1100 - 1200 ot/min. Motor splňuje normu Euro 5, je přeplňovaný turbodmychadlem s regulací plnícího tlaku obtokem turbíny a chlazením plnícího vzduchu. Zdvihový objem motoru je 12 667 cm3. Přímo na motoru je uložen chladicí ventilátor i chladiče oleje a plnicího vzduchu, takže motor s chladicí soupravou tvoří jediný kompaktní celek. Převodovka je čtrnáctistupňová, plně synchronizovaná (typ 14TS 210T) s automatizovaným řazením Norgren. Mximální rychlost vozidla je 100 km/h.
Kabina je osazena čtyřmi plnohodnotnými sedadly, včetně hlavových opěrek a samonavíjecích pásů. Kromě topení nezávislého na chodu motoru je vybavena i klimatizací. Je vybavena například ručními svítilnami, radiostanicemi, dýchacím přístrojem Draëger PA 94 Basic.
Účelová nástavba je k podvozku upevněna bez použití pomocného rámu, takže díky tomu má vozidlo nízkou celkovou výšku (2 850 mm). Nástavba je konstruována technologií montovaných a lepených hliníhových profilů a plechů. Přední část nástavby tvoří dvě průchozí skříně, druhou pak nádrže a ve třetí části najdeme dvě skříně pro technické prostředky a čerpadlo. Skříně jsou kryty hliníkovými roletkami s podélnými madly, pracoviště strojníka se pak skrývá za nahoru výklopnými dveřmi.
Nádrž na vodu má objem 9000 litrů, nádrž na pěnidlo má objem 540 litrů. Výkon čerpadla je 3000 l/min při jmenovité sací výšce 3 m a jmenovitém provozním tlaku 1 MPa v nízkotlakém režimu a 300 l/min přijmenovité sací výšce 3 m a jmenovitém tlaku 40 MPa ve vysokotlakém režimu. Čerpadlo je vybaveno automatickou vývěvou, která lze ovládat i ručně. Čerpadlo umožňuje hasební práce v nízkotlakém i vysokotlakém režimu současně. Pro zásah hasební vodou může čerpadlo použít jak vlastní zdroj (nádrž), tak volný zdroj (řeka, rybník, potok atd). V přední části vozidla pod nárazníkem je asanační lišta s třemi tryskami. Na střechu nástavby lze namontovat vodní dělo, které je přenosné a lze tak použít i jako přenosný monitor (přenosné vodní dělo na vlastním podstavci). Účinný dostřik vodního děla je v roztříštěném proudu 15 metrů a v kompaktním proudu 29 metrů.
V nástavbě je integrovaný teleskopický osvětlovací stožár o výšce 5 metrů. Dálkově ovládané reflektory 2x 500W jsou otočné v rozsahu 360° horizontálně a 180° verktikálně. V horních bocích nástavby jsou zabudované LED reflektory pro osvětlení pracovního prostoru okolo nástavby. Všechno výstražné zařízení modré barvy je provedeno v technologii LED, včetně výstražné aleje oranžové barvy v zadní části nástavby.
V nástavbě je umístěno kromě prostředků pro zdolávání požáru i dalším vybavením, které hasiči potřebuji při své práci. Jedná se zejména o motorové pily, dýchacími přístroji, ženijním nářadím, nastavovacími žebříky a dalšími technickými prostředky. Celková váha vozidla s plnými nádržemi je 25 000 kg.
Souhrn technických údajů:
Délka (bez lanového navijáku): 9 190 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 2 850 mm
Světlá výška pod nápravou: 360 mm
Brodivost: 1 200 mm
Regulací tlaku vzduchu ve vlnovcových pružinách všech polonáprav lze měnit světlou výšku vozidla během jízdy v rozmezí +90 mm / -120 mm.
Hmotnosti vozidla: Provozní 14 750 kg, celková 25 000 kg
Typ motoru: naftový, přeplňovaný, chlazený vzduchem
Výkon motoru 325 kW/1 800 min-1, 2100 Nm při 1100 - 1200 ot./min, plní EURO 5
Náhon 6x6 s připojitelným pohonem přední nápravy
Převodovka: Mechanická s poloautomatickým elektronickým řazením, 14 stupňů vpřed, 2 vzad
Brzdový systém: 4 na sobě nezávislé systémy s ABS
Objem palivové nádrže (nafta / AdBlue) 2x 220 l / 67 l
Maximální rychlost vozidla 100 km/h (omezovač)
Počet míst k sezení 1 + 3
Nádrž na vodu: 9 000 l
Nádrž na pěnidlo: 540 l
Jm. průtok čerpadla - nízkotlaký stupeň: 3.000 l/min při 1.0 MPa/sac. výška 3m
Jm. průtok čerpadla - vysokotlaký´ stupeň: 300 l/min, při 4.0 MPa/sac. výška 3m
FOTOGALERIE